Nieuw jaar, nieuwe marketingdoelen en strategieën
Aan het einde van een jaar is het heel belangrijk om nieuwe doelen te stellen voor het aankomend jaar. In deze blog ga ik het hebben over marketing en ik weet het, het stellen van marketingdoelen is geen eenvoudig karweitje. Maar het definiëren van de juiste marketingdoelen en -statistieken om de resultaten van je activiteiten te meten, is wel een van de belangrijkste taken die gedaan moeten worden. Het bepalen van de juiste marketingdoelen kan een kwestie zijn van het maken of het breken van al je marketinginspanningen. Maar door de effecten te monitoren en daar waar nodig bij
te sturen, zal het slagen van een strategie zeker bevorderen.
In deze blog wil ik stilstaan bij drie onderwerpen die van belang kunnen zijn voor jouw marketingstrategie voor het aankomende jaar:
Wat zijn de doelen van marketing?
Hoe zet je meetbare marketingdoelen in?
Hoe marketingdoelen meten?
Wat zijn de doelen van marketing?
Heb je ooit wel eens een vraag moeten beantwoorden; wat doe je eigenlijk voor een werk? Door het instellen van de juiste marketingdoelen helpt het je niet alleen om deze vraag makkelijk te beantwoorden, maar het helpt je ook om de juiste marketingstrategie te bepalen. Klinkt heel eenvoudig, toch? Maar er komt iets meer bij kijken. Voordat je marketingdoelen bepaalt, kijk eerst eens goed naar je marketingplan. Deze twee zijn namelijk heel nauw met elkaar verbonden.
Wat wil je de komende maanden bereiken? Het antwoord op deze vraag bepaalt je marketingdoelen. Bekijk eens een aantal voorbeelden van marketingplannen waardoor je een beter zicht krijgt op marketingdoelen. Voorbeelden van doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:
Het implementeren van marketingactiviteiten die moeten leiden tot een grotere naamsbekendheid van je bedrijf.
Hoger ranken in Google door inhoud van hoge kwaliteit voor je website te genereren.(Gouden tip: probeer in de teksten op je website vragen te gebruiken)
Het meten van de effecten van een sociale-mediacampagne door de hashtag-prestaties op sociale media te volgen.
De betrokkenheid rond je online bericht vergroten.
Natuurlijk zijn dit slechts voorbeelden, maar je begrijpt denk ik wel wat ik nu bedoel. Denk na over activiteiten die de doelstellingen van je bedrijf ondersteunen en probeer bijbehorende marketingplannen te maken.
Hoe zet je meetbare marketingdoelen in?
Als je eenmaal weet – in je hoofd – wat de marketingdoelen zijn, moet je ze op schrijven in een vorm die je zal helpen om deze doelen te bereiken. Ook hierbij geef ik gelijk toe dat het vaak makkelijker gezegd is dan gedaan. Aan de andere kant kunnen marketingdoelen je helpen om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Een handige manier hiervoor is om je doelen ‘SMART’ te formulieren. SMART staat voor:
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdsgebonden
Hoe ziet een SMART-doel er nu uit?
Ik ga even uit van een aantal simpele voorbeelden. Stel je wilt de naamsbekendheid van jouw salon vergroten. Het SMART-doel voor deze marketingactiviteit zou er dan zo uit moeten zien:
Verhoog het aantal online vermeldingen met een positief sentiment (wat vinden mensen van je bedrijf, product) met 100% tegen het einde van het derde kwartaal. Laten we nu een kijken of dit een goed SMART-doel is.
Het doel is specifiek – er staat duidelijk wat er moet gebeuren.
Het doel is meetbaar – je kunt de effecten meten door het aantal online vermeldingen met een positief sentiment te volgen.
Het doel is haalbaar – je kunt specifieke marketingtactieken implementeren die je zullen helpen het doel te bereiken.
Het doel is realistisch – in deze stap moet je rekening houden met wat je als bedrijf (aan)kan.
Hoe meet je marketingdoelen?
Zodra je weet wat je wilt meten en hoe je een marketingdoel kunt formuleren, moet je een manier vinden om de resultaten van je marketingactiviteiten te meten. Dat kan net zo lastig zijn als het instellen van de juiste marketingdoelen. Het probleem met het meten van de resultaten van marketingcampagnes is dat het moeilijk is om dit te doen zonder de hulp van externe tools. Ik adviseer in de basis om hiervoor Google Analytics in te zetten. Natuurlijk is ‘social marketing’, goed handmatig te meten en je bespaart er waarschijnlijk een hoop geld mee. Als je jezelf meer kleinschalig bezig houdt zou ik, in dit specifieke voorbeeld (sentiment analyse) ook zeker voor handmatig kiezen omdat het geld wat je hiermee bespaart, beter voor andere doeleindes ingezet kunnen worden zoals voor een goede (online) advertentie, waar ik het in een eerdere blog al over gehad heb.
Hoe bepaal je marketingdoelen en doelstellingen?
Het formuleren van marketingdoelen en het kiezen van de juiste tool om je marketingprestaties bij te houden, zijn factoren die het succes bepalen. Je kunt dit in drie stappen doen:
1. Stel vast wat je wil bereiken. Marketingactiviteiten kunnen tot verschillende resultaten leiden. Bekijk waar je op dit moment met je bedrijf staat en beslis wat op dit moment voor je bedrijf het belangrijkste is om te doen. Is dit bijvoorbeeld het verhogen van je naamsbekendheid? Of een vaste community rondom je merk opbouwen?
2. Kies je marketingdoelen op basis van de doelstellingen. Het is het beste als de doelen SMART geformuleerd zijn.
3. Mijn advies is: ga werken met Google Analytics. Dit is een hele waardevolle tool die je heel veel informatie geeft over het gedrag van jouw (potentiële) klant.
XOXO Mariska van SlowBeauty