Ik roep altijd: leef en werk, met en vanuit passie. Zorg daarnaast dat je dicht bij jezelf blijft. Door hier aan vast te houden creëer je ook authenticiteit binnen je bedrijf. In de eerste plaats komen klanten naar je bedrijf toe omdat je goed bent in het werk, wat je aflevert en als de prijs-kwaliteit verhouding goed is.
Maar andere factoren zijn de service, persoonlijkheid, sfeer en entourage. De uitstraling van je salon is belangrijk voor het imago van je bedrijf. Bij de keuze voor de huisvesting moet je niet alleen rekening houden met de locatie en de kosten, maar ook het uiterlijk en de indeling van het pand doen er toe. Weeg deze factoren goed af en onderschat het belang hiervan niet! Het is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Hiermee bepaal je voor een groot deel de klantengroep al, die je in de toekomst aan zal trekken.
Wil je dat mensen je bedrijf snel leren kennen, dan helpt het als je bedrijfspand in het zicht staat. Daarnaast komt de uitstraling en je imago om de hoek kijken. Wil je een hip en trendy imago hebben? Dan is het natuurlijk van belang dat het uiterlijk van je pand niet te stoffig is, maar juist stijlvol en vernieuwend. Dit moet je vervolgens ook doorvoeren in de inrichting van je bedrijf. Houd je van warmte en rust dan zal een oud en rustiek pand een optie kunnen zijn. Voor de inrichting zou je kunnen kiezen voor mooie rustige tinten, modern maar met een knipoog naar de nostalgie. Je kan jezelf dus voorstellen dat door de bovengenoemde voorbeelden, je ook een bepaald publiek aan zal trekken. Klanten die zich kunnen identificeren met jouw bedrijf.
Ook de service moet passen bij je bedrijf
Natuurlijk ben je altijd afhankelijk van het beschikbare budget, maar door je in service te onderscheiden kun je een aanzienlijke slag slaan en je concurrentie voor blijven. Als bezoekers ‘iets te drinken’ krijgen aangeboden, biedt je hen dan mokken aan met een reclametekst van één van je leveranciers of juist hippe en trendy glazen? Schenk je ze een Senseo of een reguliere thee, of biedt je ze een goede koffie aan of die overheerlijke verse kruidenthee? En heb je er al over nagedacht wat je erbij serveert? Ga je zoals alle andere ondernemers dat bakje vol met pepernoten en schuimpjes aanbieden of zorg je net even voor die extra touch en haal je bij de bakker die speciale Sinterklaas speculaasstaaf? De keuze is aan jou!
Neem eens een stap achteruit en probeer je bedrijf eens te bekijken vanuit het oogpunt van een klant, zie jij al of er nog punten zijn die je kan veranderen? Welke uitstraling past bij jou en vertegenwoordigt jouw bedrijf? Laat je tijdens de beurseditie van Beauty Days inspireren door de vele lezingen die op dit gebied gegeven worden en laat je adviseren door de grote en gevarieerde groep exposanten!
Lieve groet,
Mariska van SlowBeauty Professiona