Loes Rikkers is specialist op het gebied van salon marketing. Jaren geleden startte zij haar eigen salon en dat liep niet helemaal zoals ze had gehoopt. Het aantrekken van klanten bleek toch iets lastiger te zijn dan ze vooraf had verwacht. Ze realiseerde zich dat er veel meer kwam kijken bij het runnen van een succesvolle salon dan alleen de expertise uit haar vakgebied. Loes is zich daarom gaan verdiepen in het ondernemerschap en heeft inmiddels haar eigen opleiding ontwikkeld en al meer dan 200 salons geholpen met haar kennis.
Loes heeft speciaal voor jou een aantal tips geselecteerd die kunnen bijdragen aan een verbetering van jouw salon. Hoe kun je slimmer werken en niet harder….
Bedenk welke richting je op wilt met je salon.
Wat voor behandelingen bied je graag aan en wat vind je leuk om te doen? Waarin wil je je onderscheiden? Je hoeft niet veel verschillende behandelingen aan te bieden omdat je denkt dat dat ‘hoort’. Jij bent de ondernemer en bepaalt wat het beste bij jou en jouw visie past.
Zorg dat je salon niet 13 in een dozijn is.
Juist door je in jouw salon te specialiseren in bepaalde behandelingen kun jij je onderscheiden. Wie wil nou niet door een echte expert behandeld worden? Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat je dit meeneemt in de uitstraling van je salon, denk hierbij aan kleurgebruik, geurbeleving en locatie zodat alles in lijn is met hetgeen wat jij wilt uitstralen en ervoor zorgt dat het je ideale klant aanspreekt.
Neem je tarieven onder de loep
Als je uiteindelijk slimmer wilt gaan werken en niet harder is het goed om de tarieven van je behandelingen onder de loep te nemen. Baseer je tarieven niet op die van andere salons. Bekijk wat je vaste lasten zijn, met welke behandeling je het meeste verdiend en bepaal wat je maandelijks graag zou willen verdienen. Bereken daarna hoeveel klanten je moet behandelen om dit doel te behalen. Zo bepaal je een goed tarief voor jouw behandelingen en blijf je dicht bij jezelf en je visie.
Probeer de klantbesteding per behandeling te verhogen
Probeer je afspraken zo slim mogelijk in te plannen en pas het aanbod voor eventuele uitbreidende behandelingen/artikelen hierop aan. Het zou namelijk zomaar kunnen dat je inkomsten gelijk zijn als je twee klanten per dag behandelt met een wat uitgebreidere behandeling en een leuke bij-verkoop dan wanneer je 8 klanten per dag behandelt met een korte basis behandeling. Zo haal je het beste uit je tijd en afspraak en laat je ook nog eens je toegevoegde waarde zien.
Zorg dat je op de juiste manier gebruik maakt van marketing.
Zorg dat je communicatie op sociale media en je website in lijn zijn met de uitstraling van jouw salon. Creëer je eigen brand met jouw visie zodat de klantervaring in je salon gelijk is aan de onlinebeleving.
Wil jij ook meer uit je bedrijf halen maar niet door nog harder te gaan werken? Ga dan alvast aan de slag met deze stappen en verdiep je in het benadrukken van jouw visie. Wil je hierin een verdiepingsslag maken en nog meer tips & tricks van Loes? Volg dan haar opleiding: ‘Werk slimmer en niet harder’.
Meer info – www.archopleidingen.nl