De website staat, je instagram account is ongoing en nu moeten de bezoekers en klanten op je afkomen. Helaas.. dit is meestal niet hoe het werkt. Er wordt vaak zoveel tijd, moeite en geld gestopt in het maken van een prachtige website, zonder na te denken over hoe er uiteindelijk bezoekers op terecht komen. Dit valt onder online marketing; hoe ga je mensen online bereiken en omzetten tot een klant?
Maak een keuze
Iedereen kan posts maken en deze op social media knallen, iedereen kan teksten schrijven, maar de kunst is om hier een strategie voor te maken. De grote vraag is, hoe bereik je de juiste doelgroep? Mijn advies is om te beginnen met slechts één social media kanaal en daarnaast SEO (zoekmachine optimalisatie*) in te zetten. Dat laatste advies kan natuurlijk niet ontbreken als je een SEO specialist voor je hebt;).
Natuurlijk wil je het liefst overal zichtbaar zijn, maar geloof mij dat is erg lastig. Zeker als jij jouw business in je eentje of met een klein team draait. Kies voor kwaliteit, voor twee focuspunten en bouw vanuit hier verder.
Bekijk op welk social media kanaal jouw doelgroep actief is en waarop jij het liefst actief bent. Jij moet het ook volhouden om hierop consistent aanwezig te zijn, kies daarom een kanaal dat bij jou past. Consistentie is op social media namelijk een key factor. Hiermee laat je aan het algoritme zien het serieus te nemen. Het algoritme wil het liefst mensen die zo veel mogelijk actief zijn dus dat wordt dan ook beloond. Zelf heb ik gekozen voor Instragram (korte termijn) en SEO (lange termijn). Die combinatie van een lange en korte termijn strategie is erg prettig, omdat deze elkaar mooi versterken.
Lange vs. korte termijn
Wanneer je op jouw social media kanalen een aantal volgers hebt en hier een post plaatst, wordt dit direct gezien. Het is een mooie manier om je business direct onder de aandacht te brengen. Als de content op jouw kanalen goed inzet, klikken mensen die je posts zien door naar je website. Dit betekent direct meer website bezoekers. Plaats jij niets op je social media kanaal, en is dit het enige kanaal waarvan jij websiteverkeer binnen trekt? Dan zakt je websiteverkeer ook direct terug.
Bij SEO is dit een ander verhaal. Wanneer jij een website hebt en deze vindbaar wilt maken in Google is hier een lange adem voor nodig. Je moet een goede contentstrategie hebben gebaseerd op een zoekwoordonderzoek. Daarnaast zijn er nog een heel aantal technische aspecten, zoals een goede gebruiksvriendelijkheid en snelheid van je website.
Het is van belang dat jouw website continu in beweging is en jij structureel de juiste dingen doet om aan Google te laten zien dat jij de beste partij bent om te tonen in de zoekresultaten. Maar wanneer je eenmaal die posities hebt, sta je hier ook voor de lange termijn. Je hoeft hoef hier niet dagelijks mee bezig te zijn. Natuurlijk moet jouw website van goede kwaliteit zijn, maar je gaat niet snel van een positie 2 naar positie 52. Oftewel, als jij eenmaal een goede positie hebt behaald op een belangrijk en relevant zoekwoord, krijg je een continue stroom aan relevant website bezoekers naar je website. Dit zonder dat je deze dagelijks actief naar je website moet trekken. Daarbij is iemand in Google bewust op zoek naar jou, naar een oplossing voor het probleem dat ze ervaren. Als jij dan vindbaar bent met de oplossing voor het probleem, is deze website bezoeker gemakkelijk om te zetten naar een betalende klant. Dit is ook gelijk een heel belangrijk voordeel van vindbaar zijn in Google.
Waarom SEO combineren met social media?
Om te bepalen welke positie een website binnen de Google zoekresultaten krijgt kijkt Google naar verschillende ranking factoren. Het belangrijkste hierbij is de content die op jouw website staat. Maar ook wat er op jouw website gebeurt telt mee. Trek je veel bezoekers? Hoe lang zitten bezoekers gemiddeld op je website? Kopen mensen al iets via jouw site? Als jouw website enkel een visitekaartje is waar vervolgens niets op gebeurt, heeft je site ook minder waarde voor Google.
De zoekmachine wil nu eenmaal de beste websites tonen en neemt hierin ook de gebruikerservaring mee. Door social media in te zetten en direct websiteverkeer naar je site te trekken die jouw content interessant vindt, ziet Google dat ook. Daarnaast levert dit waarschijnlijk in het begin meer sales op dan SEO, aangezien je hierbij de posities eerst moet verdienen. Door de combinatie te maken houd je marketing leuk voor jezelf en je business. Iedereen wil natuurlijk het liefst zo snel mogelijk resultaat zien. Toch is SEO een mooie lange termijn strategie. Door deze twee te combineren heb je best of both.
Wil je nu meer weten over hoe je SEO inzet voor jouw business? 3 mei start de Online SEO cursus van FAB.marketing. Hierbij leer jij in twee maanden tijd precies hoe je een eigen SEO strategie maakt en implementeert in je website. Met de code #beautydays ontvang je €20,- korting. Klik hier voor meer informatie.
*SEO: Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), zijn alle technieken die gebruikt worden om aan een zoekmachine duidelijk te maken dat jouw website het meest relevant is om te tonen bij een bepaalde zoekopdracht. Hiermee zorg je er voor dat je de juiste posities binnen Google behaald en zo mensen die iets opzoeken in Google naar jouw website weet te krijgen.